Методична робота

Технологія розвитку критичного мислення
Добірка вправ для опанування майстерності критично мислити.
Критичне мислення – це здатність думати, аналізувати та виголошувати власні незалежні висновки та рішення. Багато сказано про те, наскільки важливо навчати цьому дітей. Понад місяць ми шукали актуальні для різного віку, предметів та бажаних результатів прийоми критичного мислення. Проаналізувавши реакцію на всі вправи, склали рейтинг найпопулярніших прийомів критичного мислення за версією читачів журналу освітнього проекту «На Урок»
Цей прийом полюбився вчителям найбільше. Напевне, секрет у тому, що його потрібно виконувати у повній тиші. Уявіть собі, клас навчається, мислить, робить висновки та відшукує істину у повній тиші. Адже остання, разом з письмом, є інструментом для сповільнення мислення, у свою чергу це можливість зосередитись на проблемному питанні та знайти на нього відповіді, з урахуванням думки іншого учня. Школярі можуть зосередитись на точках зору інших. Потрібно об’єднати учнів у пари чи групи (3-4). Гарний різновид вправи для інтровертів, тих, хто не любить публічно виступати чи краще сприймає інформацію візуально.
Обладнання: ватман чи аркуші А4, кольорові ручки чи фломастери. 
Розуміння різних точок зору – чудовий спосіб заглибитися в тему. Клас об’єднується у групи 5-10 учнів в залежності від кількості дітей. Прийом допоможе вивчити та переосмислити історичну подію, біографію людини, мотивацію вчинків та доленосних рішень. Учні мають фактично вжитися в роль історичної постаті, чи уважно дослідити теорію, формулу, проблемне питання з подальшим його обговоренням та дискусією.
Обладнання: аркуші паперу, фломастери чи кольорові ручки.
Ефективна вправа ведення дискусії. Діти демонструють свою позицію не тільки словесно. Особливість цього прийому полягає в тому, що клас має вишикувались біля умовних позначок, які відповідають їх позиції стосовно певного проблемного питання. Під час обговорення учні можуть змінювати свою точку зору, відповідно і розміщення. Думкам властиво коливатися, як і стрілці барометру. Також наводяться варіанти виконання вправи, тому для кожного класу можна підібрати адаптований варіант.
Обладнання: нічого специфічного, ручка та папір для фіксування висновків за результатами обговорення.
Класичний інструмент для побудови ефективної дискусії та для взаємодії між однокласниками. Діти навчаться думати, перш ніж говорити, оформлювати думки у письмовому форматі, вести конструктивний діалог, брати до уваги чужі думки та корегувати власні висновки на основі цього, виступати перед публікою, виголошуючи командне рішення.
Обладнання: аркуші для записів та ручки.
Дослівно Fishbone перекладається як «Риб’яча кістка» або «Скелет риби». І дійсно, в основі методики схематична діаграма у формі риб’ячого скелету. Така нестандартна та водночас проста схема дозволяє провести швидкий та точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини та наслідки. А потім потрібно лише зробити правильні висновки. Використання схеми Fishbone дає можливість розвивати критичне мислення, організувати роботу учнів в парах та групах, візуалізувати причинно-наслідковий зв’язок, розподіляти етапи роботи по рівню значущості.
Обладнання: папір та ручки, можна використати шаблони у вигляді скелету риби.
Використовуючи цей формат, учні можуть розкрити власні погляди, зробивши висновки з групової бесіди. Результат використання такого методу – розширення світолгляду шляхом аналізу різних думок. Додатково діти вчитимуться командній роботі. Учні мають усвідомити, як відсутність діалогу, однобокий погляд на проблему можуть обмежити цілісність сприйняття ситуації. Слухаючи ідеї інших, школярі розширюють межі сприйняття світу, в якому вони живуть.
Обладнання: ручка та папір. Зауважимо, що вправа вимагає особливої організації робочого простору.
Вправа допоможе навчити робити висновки з урахуванням точки зору співрозмовників, покаже, як переосмислити власні думки після отримання нової інформації. Ця стратегія особливо корисна, коли потрібно залучити до бесіди увесь клас та важливо налагодити продуктивну комунікацію серед школярів. Вправа може стати опорною точкою, підготовчим етапом виконання більш складного завдання. У статті вказані і варіанти виконання вправи.
Обладнання: папір та ручки. Ця вправа вимагає особливої організації робочого простору кабінету.
Прийом критичного мислення «ЗаХіД» можна адаптувати до індивідуальної, парної чи колективної роботи. Це візуальний упорядник, який допоможе учням організувати інформацію до, у процесі та після вивчення конкретної теми. Такий підхід використовується на початку тематичного блоку, для активації набутих раніше знань та для контролю засвоєння матеріалу. Учні мають відповідсти на питання: що я Знаю по тему, що Хочу дізнатись та що Дізнався.
Обладнання: таблиці для заповнення (у статті міститься шаблон для друку).
Виконання такої вправи вимагає цілковитого переосмислення структури уроку, будьте готові провести його в іншому форматі. У процесі цієї «прогулянки» учні ходять класом та розглядають тексти чи зображення, розміщені на стінах кабінету. Вправа навчить системно аналізувати інформацію, співпрацювати, переосмислювати висновки інших. Якщо ви хочете, аби школярі вивчили історичні документи, тексти різного змісту, зібрали цитати, проаналізували зображення, вказавши їх характеристики, то зверніться до цього прийому. Вправа чудово відповідає вимогам візуального та кінестетичного стилю навчання.
Обладнання: аркуші для записів, матеріали для вивчення (експонати).
Прийом зробить з групи учнів справжніх експертів у певній темі, що дозволить згодом поділитися набутими знаннями з однокласниками. Такий підхід допоможе школярам зрозуміти та запам’ятати інформацію, в той час, коли вони розвивають свої навички співпраці. Оскільки учні будуть знати, що несуть відповідальність за отримання знань однокласниками, варто очікувати, що вони відчують більшу відповідальність та потребу у ефективній роботі.
Обладнання: аркуші та ручки для занотовування.
Це один з найскладніших прийомів критичного мислення з тих, що зазнечені у статті. Передбачається, що учні зможуть переосмислити ситуацію, певний історичний чи літературний сценарій, зігравши його перед класом. На відміну від типової інсценізації п’єси, ця вправа вимагає розігрування міні-вистави у довільному форматі. На основі поданого матеріалу демонструється конфлікт, розкривається тема чи передається певне повідомлення. Учні самі обирають, на чому зробити акценти. Такий тип роботи доцільно використовувати у процесі вивчення нової теми, на позакласних заходах та тематичних зустрічах, присвячених певним подіям.
Обладнання: роздаткові матеріали з текстами, фрагментами документів. У статті є зразок використання цієї вправи.
«Хто я?» – це питання, яке хвилює фактично кожного підлітка. Ця вправа з критичного мислення допомагає школярам зрозуміти та пояснити важливі факти про себе. Розказати про себе оточуючим так, як самі себе сприймають. Підлітки можуть написати римований або білий вірш, звертаючи увагу лише на ритм. Також це один з варіантів роботи, коли потрібно охарактеризувати історичну чи літературну постать.
Обладнання: папір та ручки.


                                      Матеріал з сайту  На Урок. Для вчителів та батьків


Игры на уроках английского языка

Що таке сінквейн і як його можна буде використовувати на уроці.
Історія сінквейна
Сінквейн - п'ятистрочна віршована форма, виникла вона в США на самому початку 20 століття. Її прабатьком вважається американська поетеса Аделаїда Крепс. На створення цієї форми її надихнула японська поезія хокку. Після свого поширення сінквейн використовувався для дидактичних цілей, адже завдяки цій віршованій формі можна було позбутися від одноманітної мови у дитини. Також сінквейн використовують для синтезування складної інформації.
Види сінквейна
Сінквейн має декілька видів, від яких і залежить правило його складання. Отже, розрізняють такі різновиди:
-         Традиційний сінквейн складається з 5 рядків при складової структурі в 2-4-6-8-2 і 22 складів;
-         Зворотний сінквейн - форма, де є зворотна послідовність віршів (2-8-6-4-2);
-         Дзеркальний сінквейн складається з двох пятістрочних форм (перша -традиційна, друга - зворотний сінквейн;
-         Сінквейн-метелик являє собою девятістрочную форму вірша зі складової структурою 2-4-6-8-2-8-6-4-2;
-         Корона сінквейна - 5 традиційних сінквейнів, які об'єднуються в один закінчений вірш.
-         Гірлянда сінквейна є своєрідним аналогом вінка сонетів. Це свого роду корона сінквейна, до якої додано шостий сінквейн. Причому, перший рядок взятий з першого сінквейна, другий - з другого, останній з останнього. Це досить складно, але тим не менш, виходить досить непогано за звучанням. Ось тільки скласти такий вірш під силу не кожному, оскільки це вимагає певних навичок.
Якщо хочеться попрактикуватися у складанні сінквейна, слід почати з традиційної версії, з часом вдасться поліпшити свої навички і перейти на більш складні варіанти.


Структура сінквейна
Сінквейн під силу скласти будь-якому учневі, потрібно тільки робити це за певною структурою:
-         У першому рядку цієї віршованої форми прописується тема всього одним словом. Це може бути іменник або займенник;
-         Другий рядок містить в собі два слова (прикметники або дієприкметники), які позначають властивості або ознаки предмета, зазначеного в першому рядку;
-          Третій рядок повинен містити 3 дієслова або дієприслівник. Він описує характерні дії або події, що відбуваються з предметами;
-         Четвертий рядок являє собою фразу з 4 слів, у ній полягає особисте ставлення автора сінквейна до предмета або об'єкта, який описується у вірші;
-         П'ятий рядок - висновок вищесказаного. Тут потрібно вкластися в кілька слів, тому буде потрібно добре постаратися, щоб зробити це.
Звичайно, потрібно намагатися дотримуватися правила складання сінквейна, але, щоб він був більш цікавим, можна внести свої корективи. Наприклад, збільшити кількість слів у рядках, використовувати відповідні частини мови та інше. Загалом, потрібно, щоб у підсумку у автора вийшов вірш зі змістом, а не простий набір слів, що не несе в собі ніякої цікавої та важливої інформації.
Сінквейн з точки зору педагогіки
Якщо дивитися на сінквейн з точки зору педагогіки, то під даним терміном потрібно розуміти вільна творчість, що вимагає від автора вміння та навички знаходити в інформаційному матеріалі найбільш важливі та істотні моменти, після чого підбивати підсумки. Іншими словами, ситуація або історія повинні бути коротко сформульовані.
Сінквейн можна використовувати в якості підсумкового завдання для перевірки матеріалу. Також їх складання допомагає людині збагатити свою промову і сформувати аналітичні навички. Особливо корисно складати сінквейна дітям, тоді вдасться збагатити їх мову, більше того, вони будуть розвиватися набагато швидше за своїх однолітків.
В Україні  використовувати цю віршовану форму стали тільки в 90-х роках минулого тисячоліття, в той час як на Заході її застосовують уже давно.


1 комментарий: